Marshall Monitor hovedtelefon – anmeldelse

Review Overview

Samlet vurdering 7

Overall: 7.00

Marshall er en af verdens førende producenter af guitarforstærkere, og er verdenskendt for deres unikke lyd og design.

– Så da de for et par år siden begynde at lave høretelefoner var interessen stor fra min side. Deres første modeller Minor og Major var absolut interessante, og et godt bud på en god start fra rockverdenens Grand Old Man.

Vi har tidligere omtalt deres mest populære model Marshall Major på Headgear.

Nu er deres nye topmodel Monitor på gaden, og den får æren af at være den første hovedtelefon der får en anmeldelse her på sitet.

Marshall Headphones - Monitor udgave med bas

Marshall Monitor er en ret spændende hovedetelefon, der på en gang er både meget anderledes end dens konkurrenter og på samme tid prøver at ramme det samme publikum.

Priser for Marshall Monitor

Traditionen tro opdaterer vi løbende priser på Marshall Monitor høretelefonen så du lettest muligt kan finde den billigste forhandler.

Forhandler Land Pris Totalpris Læs mere

Det visuelle

Marshall Monitor - topmodel fra Marshall Headphones

Kopperne er lukkede og lavet af et nubret plastmateriale, der er taget fra deres guitarforstærkere. Den sorte kop er pyntet med Marshalls legendariske signatur i hvidt. Igen, helt som vi kender det fra deres forstærkere. Højre/venstre markeringerne og hængslerne er af messing og har en smart folde-ind-i-sig-selv-funktion, der gør at den fylder så lidt som muligt i tasken. Bøjlen er af metal og betrukket med meget blødt skum og lige så blødt læder. Det hele er virkeligt lækkert lavet, og man får faktisk mere lyst til at røre ved dem, end at have dem på. Alt er blødt og lækkert og virker rigtigt gedigent. Foldefunktionen er fjederbelastet og hurtig, og virker derfor som noget der holder.

Marshall Monitor - minijack kabelKablet er aftageligt, hvilket jeg synes er virkelig lækkert.

For det første, er det næsten altid i forbindelse med at tage hovedtelefoner op og ned af tasken, man kommer til at rykke kablet i stykker, og for det andet fylder de mindre, når man fjerner kablet. Og lige præcis det med skader på kablet er ofte et problem. Så her skal du ikke skrotte dine høretelefoner, men blot skaffe dig et nyt kabel. Det er et helt almindeligt 3,5mm minijack, så det er tilmed ret let at skaffe et nyt. Men du har nok i virkeligheden lyst til at beholde det medfølgende kabel, da det kvalitets- og designmæssigt passer perfekt til Marshall Studio. Kablet er udstyret med en enkelt knap så du kan besvare telefonen og trykke play/pause, når du hører musik. Det virker perfekt på iPhone og iPad, som jeg har testet det på. På Android kan det være en anden sag. Det kan variere fra Androide til Androide, hvorvidt knapperne virker, men det kan man vel ikke som sådan klandre Marshall for. For at give den endnu et guitar feel, er et stykke af kablet lavet som en spiral (ligesom der var på guitarkabler in the good old days.) -Hvis ikke du spillede guitar i 70’erne, kender du det nok mest fra fastnettelefoner… Stikkene er guldbelagte for at undgå oxidering og i afspillerenden er det igen designet så de ligner det traditionelle guitarkabel, med fjeder og det hele.

Der medfølger en lækker pose til at pakke dem ned i under transport. Det er helt sikker en god idé, så de ikke udsættes for større risiko for skader end højest nødvendigt.

Blødt og lækkert

Størrelsesmæssigt er Marshall Monitor en ret stor hovedetelefon, som dog alligevel ligger et sted mellem on-ear og over-ear. Der er sikkert mange som kan omslutte deres ører helt af Marshall Monitor, men med mine åbenbart halvstore ører, kan jeg kun lige netop have hele øret ind i koppen. Puderne er ret store, læderet på puderne er meget blødt og skummet i dem er tilsvarende blødt, hvilket giver et virkeligt lækkert feel. De sidder meget behageligt og slutter tæt uden at klemme.

I hvert fald i første omgang.

Efter et par timers lytning bliver de meget varme og jeg får lyst til at tage dem af, og give mine ører, og for så vidt hele mit hovede, lidt luft. Når de kommer af opdager jeg, at de faktisk sidder så tæt, at det føles som om hovedet er blevet meget lettere. Det er en ret sjov ting. De føles på ingen måde trykkende når jeg har dem på, det finder jeg først ud af når de kommer af… -Og da de kom af, fandt jeg en ret stor designfejl på dem.

Normalt tager jeg bare høretelefonerne af, og hænge dem rundt om halsen. I hvert fald hvis jeg ved jeg skal bruge dem igen snart.

Men her fejler Marshall Monitor.

De lukker sig så tæt sammen, måske på grund af deres fold sammen funktion, at det føles som om jeg bliver kvalt, når de hænger rundt om halsen. Det er virkeligt ubehagelig og tvinger mig til at tage dem helt af i stedet, hvilket ikke altid er særligt praktisk.

Den sociale høretelefon

Som tidligere nævnt er kablet på Marshall Studio aftageligt, men der gemmer sig en lille ekstra feature i den forbindelse. Der er tilslutning i begge sider, så du selv kan vælge om du vil have kablet i højre eller venstre side. Uanset hvilken side du vælger, vender stereobilledet naturligvis rigtigt. Men det rigtigt smarte ved at have to stik er, at du kan linke videre til et andet sæt høretelefoner. En fed lille feature, hvis du vil dele din musik eller film med andre. Da det er et helt almindeligt 3,5mm jack, er der ingen krav om at det andet sæt, der bliver linket til også er Marshall Monitor. Det kan for så vidt være hvad som helst. Der er stort set ingen lydmæssige forandring når du linker en ven på. Til gengæld er lydniveauet på nummer to høretelefon noget lavere, end hvis den kobles direkte i afspilleren. Jeg vil antage, at du bruger en del mere batteri på din iPod eller telefon ved at køre med to sæt høretelefoner på, men det er dog ikke noget jeg har testet eller målt på.

Testen

Jeg var lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle teste Marshall Monitor.

Den er lidt stor til at bruge som sin tag-med-bare-høretelefon, men den har jo styring til iPod/iPhone og bruger et lille jack-stik, så den er jo nok mest tænkt til det. Omvendt er den meget lukket og har nogle klare hi-fi mæssige præg, så jeg havde også lyst til at teste den som en hjemme-høretelefon.

Derfor besluttede jeg mig for at gøre begge dele.

Marshall har udviklet et specielt system til Monitor-modellen, som de kalder F.T.F. Det består af en lille filtpude, som du kan sætte foran enheden. På den måde dæmper du primært de høje frekvenser og giver hovedtelefonen en mørkere og blødere klang, men dog på bekostning af diskanten. Jeg synes det fjerner alt for meget diskant og gør lyden unødigt mudret, så jeg har udført alt den kritiske lytning uden filtret i. Idéen er dog meget sjov, og du bør naturligvis prøve dig frem og se hvad du synes bedst om.

Marshall Headphones egen opgivelse af freekvensrespons for Marshall Monitor

På farten

Da jeg i øjeblikket pendler en del med tog, havde jeg jo en oplagt mulighed for at få den testet godt igennem, med larm fra tog, unger der skriger på sæderne ved siden af og alt hvad er ellers hører med på en halvanden times køretur med DSB.

Først og fremmest må jeg sige, at den holder støjen fra toget rigtigt fint ude. Der er ikke tale om nogen aktiv støjdæmpning, men ren og skær passiv akustisk dæmpning, hvilket jeg i øvrigt også foretrækker. Ligesom den føles meget blød at røre ved, føles det også som at blive pakket inde i en stor blød kasse af vat og skumgummi, når man tager Marshall Monitor på. Den omgivende støj bliver dæmpet ganske betydeligt, og det der er tilbage får en meget blød tone over sig. Og blød er også det første ord der popper op, når trykker på play. Bassen er stor, fyldig og blød, og alle stemmer blender smukt ind i musikken. Toppen runder lækkert blødt af og giver ingen former for skarphed fra sig. Normalt vil jeg sige, at det ikke kun er en positiv ting, da for meget bas og en afrundet diskant nemt kan blive noget bulderbas, der får musikken til at flyde sammen og stemmerne til at forsvinde ind i bas-suppen. Men Marshall har præsteret at få det til at virke perfekt. Lyden minder mig om store JBL gulvhøjttalere fra 70’erne. Du ved, fra før mænd skulle spørge om lov inden de fyldte stuen op med store højttalere, der spillede musik, så man kunne føle det og ikke kun høre det. Det eneste, der naturligt nok mangler, er dunket fra bassen i mellemgulvet. En højttaler, som kan imponere i bassen, kræver normalt en stor forstærker, men hverken min iPod eller iPad havde problemer med at få dem til at imponere. Alt bliver silkeblødt og lækkert at lytte til.

Der er dog undtagelser, hvor jeg synes det bliver for meget. Hvis indspilningen i forvejen er meget blød og  70´er agtig, som på Lukas Grahams selv-betitlet debutalbum for eksempel. Her forsvinder musikken i en alt for klistret suppe af unøjagtighed. Sammenligner jeg med min referencemodeller i den bærbare, lukkede og prisbillige kategori, Panasonic HTX-7, så er forskellen let at få øje på. Panasonic´en er meget klarere i sin måde at spille på, det er lettere at adskille instrumenterne fra hinanden, og blødheden er erstattet af en analytisk klarhed. Lukas Grahams Drunk In The Morning har kun netop den bløde sound, han har valgt, nummeret skal have.

Spørgsmålet, der står tilbage, er naturligvis om du har lyst til en lyd, hvor du kan skille instrumenterne fra hinanden, eller om du mere er til en lyd, som samler til en stor blød musikalsk oplevelse.

Skifter jeg til film fra iPad´en, må jeg tilgengæld sige, at jeg ikke er i tvivl. Med buldren fra toget, folk omkring mig, der snakker og larmer og hvad der ellers hører med, er Marshall Monitor en fornøjelse. Larmen forsvinder i baggrunden, og jeg kan koncentrere mig om filmen. Dialogen er behagelig og kampscener har den dynamik og power, der skal til, og intet skærer i ørene eller på anden måde får mig til at miste fokus fra filmen. Igen, der er ikke samme sprødhed og detalje i toppen som jeg har i mine Panasonic, men til gengæld sidder jeg mere uforstyrret og får derfor en bedre filmoplevelse.

En hurtig test på podcast blev det også til, og her var det tydeligt at Marshall Monitor ikke bekymrer sig meget om hvor vidt bitraten til tider er lav. Hvilket fik mig til at lave en anden lille test. Der er overraskende lille forskel på lyden fra en lav bitrate musikfil og en musikfil i fuld cd-opløsning. Meget mindre end jeg er vant til fra andre hovedtelefoner. Et kort øjeblik var jeg i tvivl om, hvorvidt det betød om den var ekstra god til bærbart udstyr, hvor filen tit er komprimeret. Eller om det betød at den simpelthen ikke er detaljeret nok til at skelne forskellen.

Jeg blev enig med mig selv om det første.

Hvis den er primært lavet til bærbart brug, hvilket knappen og mikrofonen på ledningen og det lille jackstik tyder på, så er det jo genialt, at du ikke hver gang, du trykker på play tænker -Ååh nej den fil lyder også af dårlig mp3.

Til hjemmebrug

Marshall Monitor er jo en halvstor hovedtelefon, og defor synes jeg det var oplagt også at teste den som en rigtig hi-fi hovedtelefon. Altså derhjemme i ro og fred og på en ordentlig hovedtlefonforstærker. Hjemme er min reference Denons AHD 2000. En hovedtelefon, som jeg personlig synes gør alting rigtigt. -I hvert fald så længe den ikke trækkes af en iPod…

Der er ingen tvivl om, at en bedre forstærker klæder Marshallen. En stor dynamik og en endnu større musikalitet vælter ind i ørerne. Tilgengæld synes jeg, at blødheden og dens lidt trykkende måde at lukke tæt om hovedet bliver for meget derhjemme. Den mangler åbenheden og klarheden fra en rigtig hi-fi hovedtelefon, når man ser på det absolutte plan, og den bliver let lidt for meget. Marshall Monitors force ligger helt klart i rocken og den tungere del af det elektroniske musik. Der er power og gennemslagskraft, og du kan spille ret højt uden at den virker anstrengende.

Men skiftes der til mere stille musik, som for eksempel Stings Fields Of Gold, mangler jeg at vokalen virkelig folder sig ud, og får det liv som gør, at jeg lever mig helt ind i musikken.

Jeg stødte på en sjov lille ting under testen, som jeg ikke lige havde lagt mærke til før, men som jeg har konstateret er et generelt “problem”. Stikket har grundet mikrofonen tre ringe, hvilket er helt standard. Men når det sættes til en 3,5 – 6,3mm adapter, sker der noget sjovt. Hvis stikket stikkes helt i, ryger fokus fuldstændig, lidt som en optagelse lavet i modfase og på et badeværelse. Det løses dog let ved at trække stikket en lille bitte smule ud af adapteren. Det viser sig at gøre sig gældende på alle kabler med mikrofon på, og er muligvis grunden til, at adapteren ikke følger med i kassen.

Den gode allrounder

Hvor ender vi så?

Tja, bærbart fungerer den rigtigt godt, og virker perfekt med iPod og streaming. Film på iPad´en er perfekt, så længe filmen ikke er mere end et par timer, hvorefter hovedtelefonen bliver noget varm og tung at have på. Den pakkes let sammen og fylder kun lidt i tasken, til gengæld er de rigtig irriterende at have hængende rundt om halsen. Hjemme spiller den endnu bedre, omend den ikke bider skeer med de allerbedste. Personlig har jeg flere forskellige hovedtelefoner til forskellige situationer, men hvis du ikke har lyst til at have mere end et sæt,  (+/- et til at løbe med, for det vil jeg ikke anbefale dem til) så er Marshall Monitor den perfekte allrounder.

Den gør ingenting helt perfekt, men alting ret godt.

Så med mindre du ønsker en stram og analytisk lyd, men i stedet en virkelig blød og behagelig musikpartner, så har du her dit nye sæt hovedtelefoner.

Enhed:               40mm custom made